Sari la conținut

Biblioteca / C.D.I.

Biblioteca

Biblioteca aparţinând Casei Corpului Didactic Sălaj îşi aduce sprijinul nemijlocit la perfecţionarea cadrelor didactice pe plan profesional şi metodico-ştiinţific, prin activitatea ei de informare şi documentare. Biblioteca, prin intermediul căreia se coordonează activităţile tuturor bibliotecilor şcolare din judeţul Sălaj, asigură servicii de informare şi împrumut şi organizează numeroase acţiuni culturale de promovare eficientă a lecturii.

În cei  43  de  ani de existentă, colecţiile s-au îmbogăţit, în prezent, în bibliotecă se află aproximativ 120.000 de volume (din care 39.414 carte veche), 10% din colecţii fiind din  domeniul pedagogiei, învăţământului, educaţiei.

De-a lungul anilor, pe lângă volumele cu conţinut pedagogic, s-au achiziţionat cărţi şi periodice din diverse domenii ale cunoaşterii umane. În bibliotecă se găsesc lucrări necesare procesului de învăţământ şi examenelor pentru obţinerea definitivatului şi a gradelor didactice (programe şcolare, programe pentru examene, ghiduri metodologice, metodici) dicţionare (lingvistice şi pe domenii, bilingve sau poliglote), tratate (în toate domeniile culturii, tehnicii), monografii, cursuri universitare.

Biblioteca deţine un fond de carte veche (cunoscut sub denumirea de Biblioteca Documentară), care este amenajat într-un spaţiu ce oferă un microclimat specific depozitării, conservării şi protejării volumelor de cărţi, în cladirea Colegiului Naţional „Silvania” Zalău.

Din datele istorice pe care le deţinem, Biblioteca Documentară a luat fiinţă la jumătatea secolului al XVII-lea, mai precis în anul 1646, odată cu înfiinţarea Şcolii medii „Ady Endre”, şcoală transformată ulterior în Colegiul Reformat „Wesselenyi”.

Fondul de carte veche cuprinde un număr de peste 39.414 de volume – carte veche, periodice, anuare, carte universală şi un număr mai mic de manuscrise. Volumele au un conţinut teologic, filosofic, istoric, geografic, matematic, biologic, beletristic, au fost tipărite în perioada secolelor XVI–XX, în diferite centre tipografice europene în limbile: germană, latină, greacă, slavonă, romană, maghiară.

Din punct de vedere al valorii publicaţiilor, fondul de carte veche are o mare importanţă, atât istorico-culturală, cât şi pentru cercetarea bibliologică.

Fondul Bibliotecii Documentare a Casei Corpului Didactic Sălaj este parte integrantă a patrimoniului cultural naţional şi reprezintă o dovadă certă a străvechilor legături dintre intelectualii transilvăneni şi marile centre tipografice europene.

Biblioteca Documentară funcţionează în circuit închis. Consultarea volumelor se face numai cu aprobare din partea directorului Casei Corpului Didactic şi sub stricta supraveghere a bibliotecarului.

C.D.I.

Centrul de Documentare şi Informare reprezintă o cale spre un învăţământ modern, adaptat nevoilor reformei propuse de Ministerul Educaţiei, Cercetării Şi Tineretului, reformă care urmăreşte o adaptare a învăţământului românesc la cel european şi mondial.

Utilitatea Centrelor de Documentare şi Informare rezultă din gama largă de activităţi, din oferta variată pe care o are în ceea ce priveşte materialele de documentare pe diferite suporturi: scrise, pe suport magnetic (casete video şi audio, dischete), pe CD-uri etc., cât şi diversitatea instrumentelor care stau la îndemâna elevilor şi profesorilor (video, calculator, televizor, casetofon, proiector, xerox, etc.).

C.D.I.-ul este centrul cu resurse documentare multimedia. El pune la dispoziţia elevilor şi a profesorilor, a întregii comunităţi locale, toate informaţiile necesare desfăşurării activităţii şcolare sau pentru lărgirea orizontului cultural al individului. Furnizează documentele necesare informării şcolare şi profesionale a elevilor în vederea integrării lor socio-profesionale. C.D.I.-ul are două funcţii: funcţia de bibliotecă (bază de informare) şi funcţia de cercetare şi prelucrare a materialului informativ. În acest sens, C.D.I.-ul  nu este doar locul în care sunt păstrate documentele, el este în acelaşi timp şi locul de iniţiere în căutarea de informaţii şi a altor tehnici de documentare: utilizarea  internetului, a dicţionarelor,  enciclopediilor, a fişierelor de informaţie, luarea de notiţe, realizarea fişelor de lectură, conceperea de fişe tematice etc. Beneficiind de un fond divers şi bogat de carte, C.D.I.-ul răspunde nevoii de cunoaştere a elevului şi  curiozităţii acestuia.

  • D.I.-ul este spaţiul în care are loc egalizarea şanselor pentru grupurile dezavantajate (program de remediere şcolară, consilierea copiilor cu CES, implicarea părinţilor şi comunităţii în viaţa şcolii prin activităţi de formare şi parteneriat).
  • Centrul de Documentare şi Informare reprezintă un spaţiu specific realizării unor activităţi extraşcolare (dezbateri, cluburi de lectură, redacţii), în realizarea şi derularea unor proiecte educaţionale (interne/externe).
  • D.I.-ul ca sală de lectură reprezintă un spaţiu necesar învăţării, studiului personal, relaxării prin lectura de plăcere.
  • D.I.-ul oferă autonomie elevului, profesorului şi oricărei persoane dornice de informare. Un astfel de spaţiu reprezintă o viziune nouă despre ce înseamnă a învăţa modern, cum să ştii să cauţi singur informaţiile de care ai nevoie, să fii mereu în pas cu noutăţile apărute pe plan naţional şi mondial.
  • CDI-ul asigură şanse egale pentru toţi elevii, în privinţa accesului la informaţie şi a materialelor documentare.  El implementează una dintre metodele de învăţare cele mai eficiente – învăţarea prin descoperire  şi învăţarea centrata pe elev – ceea ce conduce la creşterea progresului şcolar
  • asigură recreerea elevilor (pot asculta muzica la căşti, să citească romane, reviste);
  • îi pregăteşte pe elevi pentru a şti să utilizeze informaţia, a o selecta, a alege din multitudinea de informaţii şi documente pe cele utile;
  • asigură socializarea elevilor prin studii de caz, jocuri de rol, sub îndrumarea profesorului sau dirigintelui ;
  • asigură un spaţiu pentru petrecerea timpului liber, în vederea studiului, mai ales în cadrul unor grupuri de elevi cu nevoi speciale (elevi ai căror părinţi sunt plecaţi la muncă, în străinătate, elevi cu probleme de tip : abandon şcolar sau absenteism).
  • activităţi didactice (ore);
  • activităţi independente ale elevilor în vederea pregătirii lecţiilor (cercetare, documentare, informare);
  • activităţi recreative;
  • activităţi de documentare în vederea pregătirii de excursii şi vizite organizate;
  • loc de concepere şi elaborare a proiectelor şi portofoliilor şcolare;
  • împrumuturi de carte şi alte materiale informative şi de documentare pe orice suport (CD, casete audio şi video, reviste, diafilme, diapozitive);
  • activităţi de documentare, perfecţionare şi informare a cadrelor didactice.
  • manuale alternative neselectate de şcoală în vederea studiului la clasă;
  • cărţi de beletristică incluse în programele şi bibliografiile şcolare;
  • abonamente de ziare şi reviste;
  • calculatoare legate în reţea şi cuplate la Internet;
  • V. color;
  • scaner, xerox, imprimantă;
  • CD-uri, casete audio şi video, discuri, diapozitive şi diafilme;
  • ORDINUL MECT nr. 5689/20.10.2008 privind aprobarea Regulamentului de Organizare şi Funcţionare a Centrelor de Documentare şi Informare (Anexa 1), a Fişei cadru a postului de professor documentarist (Anexa 2) şi a Fişei cadru de evaluare a profesorului documentarist (Anexa 3)
  • O.M. nr. 5135/22.12.1999 - stabileşte reperele proiectului bilateral româno-francez de promovare a centrelor rurale de documentare şi informare, proiect derulat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării în colaborare cu Serviciul de Cooperare şi Acţiune Culturală din cadrul Ambasadei Franţei la Bucureşti. Proiectul este denumit „Educaţia pentru informaţie în medii rurale defavorizate”.
  • O.M. nr. 3248/01.03.2002 şi O.M. nr. 3707/02.04.2003 – aprobă extinderea colaborării dintre Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Serviciul de Cooperare şi Acţiune Culturală din cadrul Ambasadei Franţei la Bucureşti, în ceea ce priveşte promovarea centrelor de documentare şi informare, precum şi formarea continuă a personalului didactic, de conducere, îndrumare şi control şi a personalului din centrele de documentare şi informare.
  • O.M. nr. 3328/08.03.2002 – autorizează casele corpului didactic să înfiinţeze, în mediul rural şi urban, centre de documentare şi informare; subordonează Centrele de Informare şi Documentare înfiinţate ca urmare a derulării diverselor programe din cadrul Proiectului de Reformă a Învăţământului Preuniversitar, cofinanţat de Guvernul României şi de Banca Mondială (Programul de relansare a învăţământului din mediul rural, proiectul „Educaţia pentru informaţie în medii rurale defavorizate” Caselor Corpului Didactic.
  • O.M. nr. 3278/23.02.2004 – aprobă extinderea colaborării dintre Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Tineretului şi Serviciul de Cooperare şi Acţiune Culturală din cadrul Ambasadei Franţei la Bucureşti, în ceea ce priveşte promovarea centrelor de documentare şi informare, precum şi formarea continuă a personalului didactic, de conducere, îndrumare şi control şi a personalului din centrele de documentare şi informare.
  • O.M.E.C. nr. 4961/28.01.2006 – privind înfiinţarea şi susţinerea centrelor de documentare şi informare, precum şi formarea continuă a personalului didactic, de conducere, îndrumare şi control şi a personalului din centrele de documentare şi informare (înfiinţarea a 84 CDI prin alocarea a 40.000 RON/unitate şcolară, aprobarea Metodologiei privind repartizarea de fonduri în vederea amenajării şi dotării Centrelor de Documentare şi Informare).
  • O.M.E.C. nr. 330/13.02.2007 – privind aprobarea fondurilor şi repartizarea acestora în vederea dotării unităţilor de învăţământ şi a unor unităţi conexe învăţământului preuniversitar (art. 9 – repartizarea sumelor destinate dotării centrelor de documentare şi informare).
  • Istoricul actelor normative referitoare la funcţionarea CDI:
  • O.M.E.C. nr. 5548/15.12.2004 privind aprobarea următoarelor documente:
  • Regulamentul de organizare şi funcţionare a centrului de documentare şi informare
  • Statutul profesorului documentarist
  • Fişa de evaluare a profesorului documentarist
  • Fişa cadru a postului de profesor documentarist
  • Legea 349/14.07.2004 – prevede modificarea şi completarea Legii nr.128/1997 privind Statutul
  • personalului didactic cu funcţia de profesor documentarist şi a condiţiilor de ocupare a acestei funcţii.
  • O.M.E.C.T. nr. 2599/13.11.2007 – privind aprobarea Programei pentru concursul de ocupare a posturilor didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar

 

Centre de informare si documentare functionale înfiintate în judetul Salaj,
ca rezultat al proiectului bilateral romano-francez
"Educatie pentru informatie în mediul rural defavorizat"

⇒ Centre de documentare si informare

Casa Corpului Didactic Sălaj
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.